tirsdag den 20. maj 2014

Laswells kommunikationsmodel

Harold Lasswell var professer på Yale law school, hvor han i 1948 kom op med hans kommunikations-model som en er præcis og simple, den forklare meget enkelt hvordan kommunikation generelt foregår.


Her er modellen:


  •  Hvem: Afsender et budskab eller en besked?
     
  • Budskab: Hvad siger budskabet?
  • Medie: Hvilket medie bliver det sendt igennem? verbal eller non-varbal.
  • Modtager: Hvem bliver budskabet til?
     
  • Effekt: Hvilken effekt får budskabet hos modtageren?




Ligesom at kommunikation kan deles nemt og præcist op, så kan de forskellige hjemmesider også de deles bare i grupper.


Informativ

Informative hjemmesiders hovedformål er at give brugeren informativt indhold.
Informative hjemmesider kan eksempelvis være:

Politiken.dk
bt.dk
borgerservice.dk

Augmenterende

Augmenterende hjemmesider formål er at overbevise dig om at deres mening eller produkt er det rigtige, og infomere brugeren om alt det gode ved deres produkt eller budskab. Og måske ikke så meget det dårlige.

Augmenterende hjemmesider kan eksempelvis være:

enhedslisten.dk
bmw.dk
venstre.dk

Underholdene

Underholdene hjemmesider formål er at gælde brugeren med noget sjovt indhold.

underholdene hjemmesider kan eksempelvis være:

youtube.com
reddit.com
facebook.com

kommunikerende

kommunikerende hjemmesider er den der skele sig mest ud fra de andre, de andre er meget ensidig kommunikation, hvor de kommunikerende er begge parter som snakker sammen. 

kommunikerende hjemmesider kan eksempelvis være:

facebook.com
google.com
twitter.com  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar